Classical Painting Atelier

Juliette Aristides’ anden bog ” Classical Painting Atelier – A Contemporary Guide to Traditional Studio Practice”

er nu slugt, fortæret og gennemgnasket af grådig kunstner. Jeg har været såå flittig, og det er hårdt at nørkle med detaljer blot for at opnå middelmådighed i forhold til hendes krav til præcision. Mine malerier har altid været båret af farver, lys og spontane strøg. Det vil jeg gerne holde fast i, men jeg vil også kunne opnå den sømløse perfektion som hører guldalderens realisme til, når jeg vil. Her er resultaterne af mit arbejde på at løse bogens øvelser. Mange af dem skal jeg helt sikkert have prøvet igen løbende – jeg er kun lige begyndt!

1. Monochromatic Master Copy Painting (Mesterværk Kopi i Grisaille)

Kopi af “Vent Paa Os” af P. S. Krøyer (1851-1909). Sort og hvid er de eneste brugte farver. 30×40

2. Monochromatic Cast Painting (Maleri af afstøbning i grisaille)

Maleri af “Lille pige med død fugl” af J. A. Jerichau (1816-1883). Kan ses på Ny Carlsberg Glyptotek. Sort og hvid er de eneste brugte farver. 40×50

3. Value-Based Still-Life Painting. (Stilleben baseret på lys/skygge-værdier)

Maleri af en skål med hank af C. R. Ashbee (1863-1942). 30×40

Jeg startede med wipe-out undermaling (kort forklaring: lærredet dækkes med et helt tyndt lag linolie og tørres næsten tørt igen med klud. Umbra blandes med lidt maleolie og lærredet males over med det. Det skulle gerne matche en slags grundtone i motivet. Gnid malingen af, så man kan se det hvide lærred på de steder, hvor lyset bør være og mal områderne med skygger mørkere. Mal videre på maleriet med farver og tykkere lag maling, når det er tørt), der faktisk næsten gav bedre resultat end det endelige stilleben:

4. Warm-and-Cool Cast Painting. (Maleri af afstøbning med fokus på varm/kold farvebrug.)

Maleri af “Odalisque” af Jean-Jacques Pradier (1790-1852). Brugte farver: sort, hvid, rå sienna (som den varme farve) og ultramarine blå (som den kolde farve) og en smule rå umbra. 40×50

Det kunne tydeligvist have været en fordel for mig at have lavet en skitse, før jeg gik igang. Placeringen af hovedet på kroppen er ikke vellykket.

5. Color Master Copy Painting (Kopi af Mesterværk i farver)

Maleri af “Vent Paa Os” P.S. Krøyer. 50×40

6. Color Figure Painting (Maleri af figur i farver)

Her lavede jeg skitse! Til gengæld kom jeg til at bruge en pen til at skitsere figuren på lærredet med en pen, der gik igennem malingen 😦 30×60

2. forsøg med ny figur (inspireret af Rodins skulptur “naiade”) 30×60

Og et alla prima figur-maleri fra her i sommers, når nu jeg er ved det: (ca 50×70)

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Oliemaling, Teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s