Paletter

Jeg har altid haft let ved at finde frem til de farver, der matcher de farver, jeg ser, eller hvilken som helst farve, jeg kunne ønske mig. Jeg har derfor ikke været tilhænger af farvehjul og blande-øvelser, fordi jeg mener, at det i høj grad er et spørgsmål om at prøve sig frem i det enkelte tilfælde.

Og dog kan man måske opnå en større hurtighed og farvefølsomhed, hvis man beskæftiger sig alene med at blande farver – man kan jo blive overrasket af nogle blandinger. Så jeg lavede et forsøg med lys cadmium-gul og brændt umbra. Det interessante er især de hurtige skift mellem, hvornår det er en varm farve, eller en kold, f.eks. når man blander hvid i.

cadmium-og-brc3a6ndt-umbra

Farverne er naturligvis et af de vigtige virkemidler, der kan bære et maleri. Jeg kan slet ikke overskue at kopiere nøjagtigt ogdermed lære af alle de mesterværker, jeg ville ønske, jeg selv havde malet. Det er derfor en ganske god måde at lære på; at tage et maleri, hvor man misunder maleren hans farvebrug, og finde frem til hvilke farver, han har blandet sig frem til på sin palet!

Her er 3 paletter af Mucha, “Dawn” (forrest), Van Gogh, “Rest from Work” og bagest Fragonard “The Gardens of Villa d’Este”. Bemærk Muchas bittesmå nuancer indenfor en grundtone af en mild støvet gyldenrød (Som for øvrigt sandsynligvis er gouache, men paletten kan man vel lære af i olie også) og Van Goghs stærkeblå og gule farvevalg og Fragonards dæmpede rokoko-pastelfarver. Alle bruger de farver bevidst, effektivt og mesterligt, men så forskelligt!

paletter

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s