Master Work Copy VIII (J. W. Alexander)

Da jeg var teenager læste min søster Taschens bog om Symbolisme. På det tidspunkt var symbolisme endnu for uhyggeligt til mig. Men jeg stødte på “Isabella and the basil pot” af den amerikanske John White Alexander (1856 – 31 May 1915).

Og dermed opdagede jeg en kunstner, der for mig at se formår at forene den magiske jugendstilslinie og malerisk stoflighed, gennem stærke kompositioner med schwung og en bevidst, effektfuld farveholdning.

Jeg købte den eneste bog, jeg kunne få på amazon.co.uk: John White Alexander and the Construction of National Identity, bare for at få de ca. 15 farvegengivelser, bogen indeholdt. Det er, såvidt jeg ved, endnu den eneste bog om ham. Det er en skam.

.

Jeg læste for sent om hans teknik på nettet, at han malede på grove upræparerede lærreder. Jeg kunne godt se, at lærredet var mørkt og at strukturen skinnede igennem, da jeg gik i gang med min master copy af Portrait Gris, 1896, og jeg tonede lærredet i sort blandet med rå umbra, men effekten var ikke den samme. Originalen er meget mere rå og “gennemsigtig” fordi det rå lærred suger så meget af farven og skinner igennem.

Men jeg synes alligevel, man fornemmer elegancen og John White Alexander typiske langtrukne, fin-de-siècle, mystisk fraværende kvindeportæt. Og fine farvevalg, sløjfens røde accent i mørket og kjolens store blå hav-dyne.

28×60 (original 90×190)

Dette indlæg blev udgivet i John White Alexander, Mesterværkkopi, Oliemaling. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s