Paris

1. Indledning

Min påskeferie bød på endnu et gensyn med en europæisk hovedstad: Paris. I juli 2010 var jeg i Paris for første gang med min kæreste. Denne gang tog jeg turen i selskab med min mor, der ikke havde været i Paris siden 70’erne, dengang gaderne var fyldt med nuttede biler. (Sådan forestiller jeg mig det i al fald :-))

I 2010 havde jeg ikke startet bloggen endnu. Derfor er dette indslag blandet af billeder og oplevelser fra juli 2010 og marts 2013. Der var for øvrigt ca. 25 grader til forskel.

2. Montmartre

DSC00017

Både i 2010 og i 2013 har jeg været en tilfreds Montmartre-beboer.

DSC00020 DSC05004

DSC04910 DSC04916 

i 2013 var jeg også en tur nede og se Moulin Rouge.

DSC05153

3. Metroen

DSC04997 DSC04998

En ting, der glædede mig begge gange, jeg var i Paris, var metroen. Ikke alene er den helt utroligt let at bruge, billig og hurtig, det karakteristiske art nouveau design er så lækkert!

De legendariske metro-indgange blev skabt i 1900 af Hector Guimard (1867-1942). Der er to slags. Dem med glas-tag som den på Abbèsses

DSC04946 DSC04947

Eller en slags “port”, som her ved stationen Blanche (der ligger lige ved Moulin Rouge), hvor et skilt med metroens fulde navn “Metropolitain” hænger mellem to lygtepæle med gyldenbrune lamper.

DSC05154 DSC05156

DSC05158 DSC05159

Jeg synes særligt den sidste med de farvede lygter er virkeligt dejlig.

Min velvilje er ikke blevet mindre af, at jeg begge gange har boet lige ved denne mindre originale men meget funktionsdygtige station: Lamarck-Coulaincourt. Første gang lige nedenfor (i forhold til den bakken den ligger “i” – “La Butte”) og anden gang lige ovenfor:

DSC00009 DSC05000

4. Sacre Coeur

DSC00027

Det er ganske naturligt og logisk, at en høj kirke, der placeres på et højt punkt, vil virke høj. Men kirken Sacre Coeur er nærmest som et magisk slot der svæver over Montmartre. Det er noget af det første/sidste man ser fra toget på vej fra/til lufthavnen, og til trods for de runde former virker den meget himmelstræbende.

DSC00030

Den er ikke særligt gammel, alligevel synes jeg den er essentiel for Paris, og jeg besøgte den begge gange jeg var der.

DSC04922  DSC04930 

Kirken er bygget i 1875-1914 og er designet af Paul Abadie. Fra kirkens indgang er der en storslået udsigt over hele Paris. Her ses udsigten en gråvejsdag i marts (er det ikke ligesom der er lidt London, der havde sneget sig med i min kuffert med den der ravn på lygtepælen?)

DSC04932  DSC04926

5. Notre Dame

DSC00088 DSC00089

Midt i Seinen, på Île de la cité ligger kirken Notre Dame. Byggeriet blev startet i 1163 men var først færdigt i 1345. Den er er et pragteksemplar på fransk gotik. Den var blandt andet blandt de første katedraler med støttebuer på murerne, simpelthen fordi væggene var så høje og tynde, at de havde brug for støtte udefra.

DSC00110

Billederne her er fra Juli 2010. Vi gik også forbi Notre Dame i påsken 2013, da vi skulle over i Latinerkvarteret, men vi var ikke inde i kirken, hvor disse fine farvede glasmosaikvinduer ellers sikrer, at det er køen værd:

DSC00094   DSC00091

6. Louvre

DSC00300

I 2010 regnede det på Bastilledagen, den 14. juli, og det var derfor logisk at gå på Louvre, der netop var gratis på denne dag. Anden gang jeg var i Paris havde jeg lært af min fejl. Jeg blev ude.

Men jeg synes nu egentlig ikke det var så slemt dengang i 2010. Jeg var nok så forberedt på, at det måtte blive et spørgsmål om held, hvis man fandt det man gerne ville finde, men at man jo også kunne være heldig at støde på noget andet fint/underholdende.

Derudover er det desuden heldigt i den sammenhæng, at jeg ikke er så meget til Delacroix, Gericault “and the rest of the guys in the band”, for det er særligt den slags kunst, der fylder i de lange sale, og selvom det måske er ærgerligt, at mængden af dem gør, at de heller ikke har de bedste muligheder for at indtage mit hjerte, så letter det jo et vist ansvar for koncentreret nydelse fra mine skuldre, i forhold til et museum fyldt med Sargent, Mucha og Van Gogh (se afsnittet om d’Orsay!)

I 2010 havde jeg som sagt ikke bloggen, jeg har derfor ikke skrevet værkerne ned, men jeg nød da både ægyptisk og græsk kunst

DSC00202 DSC00204

fik bekræftet at jeg er mere til Canova (1757-1822) end Thorvaldsen…

DSC00209 DSC00212

Desuden kan jeg faktisk ret godt lide både Jean-Honoré Fragonard (1732-1806), der har en frit flydende lækker malestil.

Jean-Honoré_Fragonard_022 portrait-of-the-abbot-of-saint-non-1769(Billeder fra nettet)

og knivskarpe Jean Auguste Dominique Ingres (1780 – 1867)

ingres-odalisque-louvre_oakland_edu (billede fra nettet)

7. Jardin des Tuileries

DSC00304

Ud fra Louvre ligger Jardin des Tuileries. Det er en forfriskende oplevelse efter en tur i Louvre, men det gik op for mig i Marts, at det er forfriskende generelt, også på en meget kold martsdag uden blade på træerne. Den brede sand-sti, der lyser som en strand midt i byen, er en dejlig pause.

DSC04961

DSC04963

8. Versailles

DSC00338

I 2010 tog vi RER-toget ud til Versailles, og det bør man gøre, særligt i Juli, hvor man fornemmer hvordan kongerne må have følt friheden fra den klaustrofobiske by og det store mørke Louvre som en lise for sjælen.

Det startede som et lille jagtslot for Louis den XIII. Hans søn Louis den XIV udbyggede slottet og flyttede hoffet derud i 1682. Fra da af tilføjede de tre konger indtil revolutionen hver i sær forbedringer op igennem 1700-tallet.

Naturligvis er Versailles lidt for voldsomt og overdådigt til at kunne kaldes et egentlig lystslot nu – men hvor må det have været befriende at komme ud til al den plads!

DSC00399

DSC00406

DSC00408

DSC00402

Blomsterbedene er overdådige men smagfulde synes jeg

DSC00413

DSC00411

DSC00417 DSC00414

Grand Trianon

Derudover havde han jo heldigvis Grand Trianon at fortrække til, hvis det blev for stort…

DSC00434 DSC00451

Dette “mindre” palads er bygget i 1687 af Jules Hardouin Mansart.

DSC00449

DSC00436 DSC00429

Marie Antoinettes landsby

Et endnu mindre palæ, Petit Trianon, blev egentlig bygget til Louis den XVs maîtresse Madame de Pompadour mellem 1762-1768 (hun døede dog, før det var færdigt), men blev givet af den 20-årige Louis den XVI til sin unge dronning Marie-Antoinette, da han besteg tronen i 1774. Det var hendes tilflugtssted fra hoffet.

Det var dog ikke helt primitivt nok for Marie-Antoinette, der fik lavet en hel lille landsby med høns og får, hvor hun kunne lege hyrdinde med sine nærmeste veninder.

DSC00484

DSC00486 DSC00485

9. Musee D’Orsay

I 2010 tog vi på Musée d’Orsay om aftenen, efter vi havde været på Versailles hele dagen, i et fortvivlet forsøg på at nå alt det, vi (jeg 🙂 ) gerne ville. Der var et smukt gyldent aftenlys.

DSC00490 DSC00494

Det blev et ret stresset besøg, opgivende fór jeg rundt og prøvede at sluge alt, hvad jeg kunne med øjnene, før vi blev hældt ud kl. lidt i ni. Det var en væsentlig årsag til at et gen-besøg i Paris ikke blot var et ønske, men et must!

Musée d’Orsay ligger på den venstre Seine-Bred overfor Place de la Concorde, og er indrettet i den tidligere banegård Gare d’Orsay, som blev bygget mellem 1898 og 1900. I 1986 overtog Musée d’Orsay den store samling af fransk kunst mellem 1848 og 1915 (min favorit-tid!) der før blev udstillet i Jeu de Paume – et af de to huse for enden af Tuilerie-haven. Det andet hus er Orangeriet, hvor de to store “installationer” med Monets åkander findes. (også set i 2013  – og et besøg værd)

Allerede i løbet af mit meget forhastede visit i 2010 bjergtog dette jugendstilsinteriør af Charpentier mig.

Charpentier, salle à manger, 1900-1901

02-014407

6691943103_bfd5f46696 6691946743_dc33dc49ce_b

salle-charpentier-boiserie-de-salle-a-manger-de-champrosay-commandee-par-adrien-benard alexandre-bigot-salle-charpentier-boiserie-de-salle-a-manger-de-champrosay-commandee-par-adrien-benard_i-G-50-5098-7RS2G00Z

Derudover er jeg jo fan af Van Gogh. Musée d’Orsay rummer gode eksempler på hvorfor!

Chaumes de Cordeville à Auvers-sur-Oise, 1890

tmp_ff30b0df5e1f73738e9cf016d6b47265

La Nuit Etoilée, 1888

tmp_255dc9e5735d58eabb5e0ccc7c19ed36

L’église d’Auvers-sur-Oise, vue du chevet, 1890

tmp_4b7dc8dd44cd2a62e556ac8c342c6094

Min note til mig selv ved disse malerier (som sædvanlig skrevet mens jeg gik rundt på museet) er: “ikke mindre maling!”

Museet er et slaraffenland for Art Nouveau-elskere (som mig). Her er smykker i Lalique-stil af Lucien Gaillard, Aubépine, 1902-4 og Paul Follot, peigne, 1905-10

tmp_9d7ccfee08cefdd9bfab90972a18e120 tmp_14e5d5270b06a1926ba28c71cae3dd1f

og denne lille skønvirke-lækkerbisken af vor egen Georg Jensen (1866-1935)

Boucle de ceinture ou de cape 1909

tmp_e2015b41269a02b83b416dafd835f2c7

og denne fine skål af Eugène Feuillatre (1870-1916)

Drageoir (1900)

6060dcb9d2a2370383588c3d5ecaf4cc images-3

Denne balustrade af føromtalte Hector Guimard, Motif de grand Balcon (1905-7)

69804815.JvrBuXV6

Og alt det ypperste indenfor fransk malerkunst 1850-1915.

Edouard Manet (1832-1883)

Jeg synes faktisk Manets banebrydende Le déjeuner sur l’herbe er en utroligt kedelig gang alt for mørke eller alt for lyse farver uden dybde eller dekorativ værdi. Men hvis jeg havde levet dengang var jeg måske blevet fyldestgørende fornærmet over nøgenheden, og jeg må sige, at jeg stadig synes at det er mærkeligt, at kvinden skal være nøgen, når mændene ikke skal. Nå, men nok om det maleri. Som maleri i sig selv synes jeg som sagt, det er ret uinteressant at se på. Men Manet kan altså noget med blomster.

Vase Pivoines sur Piédouche, 1864

tmp_bf17528b8121012f325290dd3faaa968

Pierre Puvis de Chavannes (1824-1898)

Le Pauvre Pêcheur (1881)

(min kommentar: Carl Larsson, men trist!)

tmp_ddc23f7f11b169d8624309ddd3cc964f

Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901)

Louis Bouglé (1898)

Toulouse-Lautrec_Henri_de-Picture_of_Louis_Bougle

Claude Monet (1840-1926)

La Gare Saint Lazare

(Min kommentar: “flot lysregistrering. Indrømmet.”  – Jeg er ikke fan af Monet)

tmp_91191478f755c4826fef9b6947bd81c2

Le Mont Kolsaaes en Norvège, 1895

tmp_f9740a1c2293ce124cb6732cf984ae7c

Fernand Khnopff (1858-1921)

L’encens (1898)

Ikke en kunstner, der altid rammer plet for mig. Men her er stoflighed, komposition og farveholdning bare så fin og fuldkommen.

tmp_adb7c1082122098792ba140de7a34f01

Giovanni Boldini (1842-1931)

En kunstner, jeg egentlig “er vokset lidt fra”. Menneskene er næsten for dukkeagtige. Jeg faldt pladask for hans impressionistiske/futuristiske/manieristiske malerier for nogle år siden, men formåede aldrig at finde nogen bog om ham (udover et ældre Catalogue Raissonné til 5000 kr. på Amazon!) og siden da, er det manieristiske vist blevet lidt for meget for mig. Men stadigvæk…

Le Comte Robert de Montesquiou (1897)

Giovanni-Boldini-Count-Robert-de-Montesquiou

John Singer Sargent (1856-1925)

Carmencita (1890) – ikke en af mine favoritter, men flot.

John-Singer-Sargent-La-Carmencita-Oil-Painting

Alphonse Osbert (1857-1939)

Vision, 1892

Maleriet gør sig ikke på en skærm, men i rigtigt størrelse og lige foran næsen på én, er det som om, man kunne træde lige ind og få dugvåde tæer, så fantastisk realistisk er skumringen fanget.

tmp_b2dbcf4f2e036c71685d4892593a9c5d

10. Musée Rodin

DSC05034

Musée Rodin ligger lige ved siden af den imposante bygning Hôtel des Invalides, som her ses fra museets have.

DSC05010

Museet ligger i palæet Hôtel Biron, hvor Auguste Rodin (1840-1917) havde værksted de sidste år af sit liv fra 1908. Staten købte  i 1911 ejendommen, der skulle rumme ministerier og skole, men Rodin ville gerne have lov at blive, og gav staten alle sine værker, mod til gengæld at kunne blive resten af sit liv, og at det herefter skulle rumme hans samling.

I haven ses mange skulpturer, bl.a. en udgave af grubleren, der grubler helt ned i tæerne!

DSC05036

Og denne skulptur, der er sammensat af tre ens figurer. Utroligt hvilken variation de forskellige vinkler i forhold til hinanden giver.

DSC05025.DSC05027

En udgave af La Porte de l’Enfer ses også i haven. Herfra var der denne usædvanligt forårsagtige udsigt med varme farver mod en blå himmel.

DSC05024

Der var også en fin blanding af varmt og koldt lys på figurerne.

DSC05018 DSC05021

Museet er naturligvis fyldt med godter, men man måtte ikke tage billeder, og jeg fik ikke skrevet dem ned. Rodin er min yndlingsskulptør ❤

11. Pont Alexandre III

Pont Alexandre III går fra Hôtel des Invalides på venstre Seinebred

DSC05070

DSC00151

til Petit og Grand Palais på den højre Seinebred.

DSC05071

Les Invalides er bygget af Louis den XIV i 1670 til at huse veteraner fra krigen. Arkitekten var Libéral Bruant og bygningsværket stod færdigt i 1676. Louis den XIV fik tilføjet et kongeligt kapel, der blev bygget efter forbillede af Skt. Peterskirken i Rom af arkitekten Mansart. Det blev færdigt i 1708 og dominerer bygningskomplekset med sin gyldne kuppel.

Broen blev bygget mellem 1896 og 1900 og er udsmykket i bemærkelsesværdigt uelegant Art Nouveau med Dunhammere!

DSC05064 DSC05065DSC05062 DSC05063

DSC00155

Broen er opkaldt efter Tsaren Alexander den III (1845 – 1894) i anledning af en fransk-russisk alliance. Det er såmænd ham, der var gift med Prinsesse Dagmar fra Danmark, hvis søn Tsar Nicholas den II (1868 – 1918) blev henrettet i den russiske revolution.

Fra broen kan man se Eiffeltårnet

DSC05072

12. Petit Palais

DSC05074 DSC00168

Petit Palais blev sammen med Grand Palais, hvis glastag man kan se på billederne ovenfor for enden af Pont Alexandre III, bygget til Verdensudstillingen 1900. Petit Palais er designet af Charles Girault og huser i dag Byen Paris’ Kunstsamling, der er ganske fin. Den rummer bl.a. Auguste Rodin

Amour et Psyche, 1885

DSC05125 DSC05123 DSC05124

Alfred Sisley (1839-1899)

Eglise de Moret (1894)

sisley_eglise_moret_l

Louis Ernest Barras (1841-1905)

Premières Funérailles (1883)

DSC05114 DSC05115 DSC05116

Denne støbejernsudsmykning på trappeopgangen er designet af arkitekten på bygningen, Girault. Hvert afsnit er forskelligt.

DSC05131 DSC05133

DSC05129 DSC05134

Haven

Inde midt i le Petit Palais er der denne fine farverige have.

DSC05092 DSC05098DSC05103 DSC05099  

13. Avenue Rapp

På Avenue Rapp finder man skør Art Nouveau arkitektur og udsigt til Eiffeltårnet.

DSC00321 DSC00320DSC00323 DSC00315

Huset er nummer 29, fra 1901 og arkitekten er Jules Lavirotte (1864-1924)

15. Les Galeries

er overbyggede indkøbsarkader, der findes rundt omkring i Paris og størstedelen er fra 1800-tallet. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg elsker fornemmelsen af at være ude indenfor/inde udenfor. Desuden er de fleste fint udsmykkede med gamle lamper og fint mosaikgulv. Af gadenavne kan nævnes Galerie Vivienne, Galerie Colbert og Vero Dodat.

DSC00055 DSC00061

16. Nårh ja, og så Champs Élysée

DSC00173

17. Konklusion

Pyha, det var det. Mange oplevelser, mange billeder, mange informationer på relativt lidt plads.

DSC00495

18. Teaser

Der er heldigvis en sommerferie på vej, og jeg er ikke færdig med Frankrig … 🙂

DSC00503

Dette indlæg blev udgivet i Kunsthistorie, Rejser. Bogmærk permalinket.

Et svar til Paris

  1. Pingback: Arkitektur fra rejser I (Introduktion og Nice) | Akademiet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s