Classical Drawing Atelier 4,1: Mesterværkkopi

Her er den første øvelse i den bog jeg bruger til at skærpe min tegning: Classical Drawing Atelier – a contemporary guide to traditional studio practice af Juliette Aristides.

Faktisk passer det ikke, at det er den første øvelse. Den første øvelse går ud på at tegne en helt rund sfære. Men jeg har ikke noget helt rundt at tegne efter, og har faktisk også udført øvelsen engang i nogle tegnetimer, så jeg har tilladt mig at springe over den.

Øvelsen herunder er beskrevet som den bør foregå. Jeg er ikke særligt god til at tage det ét skridt af gangen og fanger ofte mig selv i enten at gå for for langt eller for kort i en af processerne, men her er den ideale fremgangsmåde og mit produkt af denne øvelse i denne omgang.

Øvelse 1: Mesterværkkopi

  • Mål: indsigt i en mesters arbejdsmetoder og materialebrug. Lære af denne og presse grænserne for dine egne evner.
  • materialer: Kul eller blyant – brug samme medie som mesteren, papir, blyantspidser/sandpapir, netgummi (blødt viskelæder), klud, bagepapir, målesnor (helt ærligt bruger jeg faktisk en lineal), lille spejl (når man spejler sin tegning kan man se upræcision ubehageligt tydeligt)
  • valg af mesterværk: Evt. dykke ned i bestemt kunstner, bestemt teknik eller en løsning til et kunstnerisk/teknisk problem. (Mit valg her: J. S. Sargent, fordi jeg synes, han er så god, og der er stort set intet, jeg ikke kan og vil lære af ham!)
  • Forberedelse: Hav originalen lige ved siden af tegnepapiret. De skal gerne være samme størrelse.

Udførelse

  1. Analyser struktur: dominerende linjer, gentagelser etc. i originalen. Læg evt. det gennemsigtige papir over og tegn de dominerende linjer op, for at få en fornemmelse af strukturen.
  2. “Blocking in” (kan ikke rigtigt finde et godt alternativt dansk udtryk): markér top og bund og midtvejs for at etablere størrelseskala. Skitsér overordnede linjer og vinkler i originalen. Gå fra de store træk til detaljer. (Det er her, jeg er virkeligt dårlig til at være systematisk nok, men der er ingen tvivl om, at jo bedre, jeg får lagt denne “ramme” og de overordnede linjer, jo lettere bliver efterarbejdet, og jo mindre skal rettes til senere) (Stop her, hvis du vil være Picasso-agtig, for det ligner lidt en kasseudgave af originalen)
  3. Lys og skygge: indkreds skyggernes former. Ton skyggerne i en lys skygge.
  4. Form: Arbejd med akuratesse og gør linjerne overbevisende. Tag små områder ad gangen og graduer fra mørk til lys mellem lys og skygge.

Mit produkt:

SargentKopi

Mit valg af original er lidt fjollet, da det enten er utroligt let/svært: det er tydeligvist en skitse, og således umulig at imitere uden en spontanitet, der ligesom ikke kan lade sig gøre, når man skal kopiere noget præcist. Til gengæld er der jo ikke så mange små gradueringer i skyggerne at arbejde med, så måske er det lidt snyd.

Ikke desto mindre, synes jeg, stregerne er utroligt flotte, og jeg kan godt lide at ansigtsudtrykket er skabt af et par streger til øje og øjenbryn og en lille krusedulle, der viser hvordan musklerne trækker øjenbrynene op i et bekymret/lidende udtryk. Meget elegant tegnet.

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Mesterværkkopi, tegning, Teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s