Classical Drawing Atelier 4,2: Tegning efter afstøbning

Øvelse 2: Tegning efter afstøbning

  • Mål: studie af en anden kunstners dygtighed/æstetik. Mulighed for at udvikle systematisk teknik og kendskab til bestemt medie.
  • Materialer: Afstøbning (jeg bruger fotos af afstøbninger, da jeg ikke har afstøbninger til at stå og ikke lige har budgettet til at anskaffe mig dem, jeg ellers gerne ville have. Jeg har dog nogle små statuetter, jeg godt kunne finde på at tegne nogle serier af på et andet tidspunkt.) kul eller blyant, papir, sandpapir eller blyantspidser, netgummi, klud, målesnor, lille spejl.
  • Forberedelse: Vælg vinkel at tegne afstøbningen fra, positioner dig så du let kan se hele objektet uden at flytte hovedet. (Da Vincis råd: 3 gange så langt fra objektet som objektets højde.) staffeli skal gerne være næsten 90 grader i forhold til gulvet. Belys afstøbningen. Brug én lyskilde, som afslører formen med ca. 2/3 af afstøbningen i lyset og 1/3 i skygge. (Igen: jeg har kopieret nogle fotos af afstøbninger, og lægger derfor blot dette forlæg lige ved siden af mit papir til at tegne efter.)

Udførelse:

  1. Start evt. med at udføre flere kortere tegneøvelser fra forskellige vinkel, før en fuldstændigt færdig tegning produceres, for at opnå hurtighed og selvtillid (det Juliette Aristides kalder kort er 3 timer. Jeg har faktisk aldrig brugt mere, og har følt, at jeg er RET så færdig efter 3 timer, men måske er jeg bare ikke nået længere i processen).
  2. “Blocking in”. Bestem hvor stor genstanden skal være i forhold til papiret. Markér øverste punkt og nederste punkt, træk en linje i mellem dem, som “anker” for resten af tegningen. Marker de yderste punkter i bredden, idet du vurderer forholdet mellem højde og bredde i genstanden. Giv dig god tid. Skitsér med simple streger objektet. Arbejd indefra og ud, i stedet for at fokusere på det sted, hvor tingen møder baggrunden. Denne kontur er ikke vigtigere end andre linjer. Observér de dominerende linjer, og hvorledes de er organiseret, og brug målesnoren til at afgøre deres relation til hinanden. Brug lige linjer, da de er lettest at måle og sætte i forhold til hinanden i stedet for kurver, hold linjerne helt let tegnede og vær villig til at rette.
  3. Skygge/lys. Skitsér nu skyggernes former. Skel evt. med øjnene, når du ser på afstøbningen, så du kun se lys/skygge i simple plamager. Find ud af hvor lys og skygge skiller. Fyld skyggerne med en ensartet lys skygge.
  4. Form. Nu arbejder du fra det generelle (som er i fokus i de første trin) mod det specifikke/unikke. Fokusér på en lille del af gangen. Fokusér på halvtonerne, start i skyggen og arbejd mod lyset. Arbejd på tværs af skyggelinjen, da det er den vej lyset skinner og fremmaner objektets form.

Mit produkt:

CastDrawing

Bør måske rubriceres under nogle af de “korte” forsøg, som Aristides nævner, da jeg kun brugte halvanden time og  – indrømmet – kunne have brugt mere tid, hvis det ikke var for, at jeg blev lidt for frustreret over nogle upræcisheder på trods af, at jeg faktisk følte, jeg fik lavet en ret god “block-in” og holdt mig pænt til hvert af tegningens “udviklingstrin” undervejs. Men der viste sig så alligevel upræcisioner, der gjorde, at jeg ikke for alvor fik lavet trin 4.

Det var nu også et lidt dristigt forsøg, da jeg synes min sidste øvelse i at tegne afstøbninger gik så godt, at jeg valgte en portrætbuste, hvilket er svært. Så jeg får point for mod, synes jeg. Og resultatet er heller ikke håbløst 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Skulptur, tegning, Teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s