Classical Painting Atelier 2,5: Mesterværkkopi i farve

5. øvelse: Mesterværkkopi i farve

  • Mål: få et glimt af en mesters hjerne og lære af det. Denne øvelse er temmeligt nøjagtig, men det er ikke altid nødvendigt at udføre en fuldstændig kopi, tit kan man nøjes med at studere f.eks. komposition eller farvebehandling gennem skitser. Det giver muligheden for at “internalisere” den palet, som en mester har anvendt til frembringelsen af et kunstværk. (Der er masser af eksempler på, at jeg har gjort/forsøgt dette igennem bloggens historie, mere eller mindre præcist.)
  • Materialer: Maling, pensler, lærred eller træ (jeg har brugt træ), terpentin (udeladt pga. graviditet), maleolie (udeladt), klud, palet, paletkniv (bruger jeg faktisk heller ikke på så små størrelser, men jeg har tre forskellige slags i nærheden, hvis jeg skulle få lyst)

Forberedelse:

  • Vælg et mesterværk, du virkelig beundrer, for at have det nødvendige “drive”. Brug evt. (en rigtig god) reproduktion. (John Singer Sargent “som sædvanlig”. Men denne gang har jeg ikke valgt et af dem, der virkelig begejstrer mig, og som ofte indbefatter noget silke eller lignende, der altid er malet med lækker bravour, for faktisk er jeg slet ikke så dårligt til den del – evt. pga mine forrige mesterværkkopier af den type malerier. Noget, som Sargent virkelig kan derudover, som jeg har rigtigt svært ved, er portrætmaling, og derfor valgte jeg et helt enkelt studie af et mandshoved. Det har stadig Sargent’s lækre strøg og vitalitet, så jeg manglede ikke motivation!)
  • Arbejd i samme størrelse som originalen/reproduktionen, hvis det er muligt. Sæt reproduktion og baggrund lige ved siden af hinanden. (Jeg bestilte en plakat af værket, da det var lidt lille i den bog, jeg havde. Men plakaten vidste sig at være noget større end ventet og i en noget mørk gengivelse – så jeg gik tilbage til billedet i bogen.)
  • Lav forskellige skitser evt. både i sort/hvid (value poster) og farve.
  • Lille blyantskitse
  • Skitse1
  • Value poster (ca. 15×20, olie på træ)
  • ValuePoster
  • Color poster (ca. 15×20, olie på træ)
  • ColorPoster
  • Lav en sidste omhyggelig skitse og overfør den til baggrunden. Tegn op med sepia. (Sargent tegnede ikke op med sepia, jeg valgte derfor blot at tegne på baggrunden med blyant – Sargent brugte ellers kul, men jeg synes, det er lettere at være præcis med blyant, fordi kullen kan blive gnedet af, mens man arbejder – og derpå male direkte ovenpå.)

Udførelse:

  1. Undermaling: Wipe-out (hvor hele lærredet tværes over med en neutral tone, de lyse områder gnides lyse og de mørke mørknes en smule.) eller en anden form for undermaling. Lad tørre. (Sargent brugte generelt ikke undermaling, derfor gennemførte jeg ikke en fuld undermaling. Det er dog ret tydeligt, at baggrunden ikke har været helt hvid i dette tilfælde, og jeg startede derfor med at etablere de neutrale toner, der ses i kanten af maleriets baggrund.)
  2. Overmaling. Byg ovenpå i lag, idet du nærmer dig originalen i løbet af 2-3 lag, og idet de øverste lag bliver tyndere og tyndere (fortyndet). (“fat over lean”) (Sargent malede ikke helt som det her beskrives. Det virker som om de sidste strøg har været fede og brede, og det passer da også fint med mit ønske om ikke at fortynde, mens jeg er gravid. Jeg lagde først et tyndt lag maling overalt, der nogenlunde svarede til de farver, jeg fandt i Sargents maleri – det var svært! De skulle for det meste tones ned i forhold til, hvad jeg troede, og så alligevel en sjælden gang var de kraftigere end jeg troede. Derefter lod jeg det tørre for at tilføje de sidste fede strøg. Det lykkedes ikke helt.)

Mit produkt

Olie på træ, 22×40

Sagent

Jeg fatter stadig ikke helt, hvad der gik galt, udover at jeg åbenbart ikke er så stærk i at se og blande farver som jeg troede. Jeg synes knap, at kopien ligner originalen, og farverne er helt ved siden af, til trods for at jeg har arbejdet SÅ seriøst. Jeg prøver at trøste mig med, at jeg i det mindste gik frem liiige efter bogen. Men det er jo egentlig ligegyldigt. Det eneste, der egentlig trøster mig, er, at det nu er overstået – jeg har opgivet at lære det i denne omgang og haster videre… Og så har jeg måske endda alligevel lært noget, jeg bare ikke kan mærke ligenu 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Mesterværkkopi, Oliemaling, Teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s