Classical Painting Atelier 2,6: Stilleben i farve

6. øvelse: Stilleben i farve

  • Mål: At lære at arrangere en stilleben komposition og finde en gode arbejdsmetode til at skabe et original maleri. Stilleben er desuden en god måde at træne farveblanding på.
  • Materialer: Oliemaling, pensler, lærred eller træpanel (Jeg valgte træ. Det fylder mindre at opbevare studier på tynde træplader), opløsningsmiddel (udeladt af mig), malemiddel (udeladt), klud, palet, paletkniv (Bruger jeg ikke på så små størrelser)

Forberedelse:

  • Vælg og arranger motiv. Brug tid på det. Overvej komposition, farve og lyssætning. Disse ting afgør maleriets succes. Hav et klart fokuspunkt og hav klare og enkle former og lys/skyggeværdier. (Jeg har længe villet male nogle georginer i anledning af denne smukke årstid. Georginen er absolut ikke en simpel blomst, og således lever mit arrangement ikke op til ovenstående, plus at den begrænsede holdbarhed satte grænser for min omhyggelighed i den følgende proces. Egentlig skulle jeg nok have valgt noget mere holdbart, hvis jeg ikke havde villet slå to fluer med et smæk. Jeg arrangerede en del af en større buket georginer i en vase på en hvid dug, der også dannede baggrund.)
  • Lav flere små skitser til at undersøge motivet og hvordan du vil beskære det, etc. (Jeg skitserede motivet direkte på træpladen, da en af knopperne faktisk allerede var begyndt at folde sig ud time for time, og jeg gerne ville have lige præcis den sammensætning, jeg havde fundet.)
  • Value poster (olieskitse i sort/hvid eller nuancer af neutral farve såsom umbra, der undersøger lys/skygge forhold)  (Jeg sprang over. Det var afgørende for, hvor godt produktet blev som eksempel på klassisk finish og som kvalificeret kunstværk – ikke helt tilfredsstillende.)
  • Colour poster (undersøger farverne og hjælper med at afgøre hvilke farver der skal på paletten til det endelige maleri) (Sprunget over)
  • Lav en endelig skitse, der overføres til grunden for det endelige maleri og tegnes op med sepia. (Jeg skitserede motivet på træpladen og tegnede op med sepia.)
  • Sepia

Udførelse:

  1. Undermaling. Wipe-out (en neutral farve fordeles i en god mellemtone over lærredet. De lyse stedet gnubbes lys, de mørkes mørknes med mere af den neutral tone), tyndt transparent akvarelagtigt lag med fortyndet maling, eller bare tynde lag maling af en neutral farve (f.eks. rå umbra) og hvid. (Pga. motivets holdbarhed sprang jeg over undermaling, da den meget hurtigt-tørrende akvarelagtige undermaling kræver meget brug af fortynder, som jeg helst ikke vil bruge så meget under min graviditet. Jeg savnede undermalingen i processen, og det gjorde det meget svært for mig. Det hjælper virkelig på overblikket at have lys/skyggeværdierne fastsat, når man går igang med farverne, hvis klassisk præcision altså er målet.)
  2. Overmaling. Undermalingen har fastlagt lys/skyggeværdi og man kan nu koncentrere sig om farverne, idet man naturligvis holder øje med undermalingen “angivelser” af lys/skyggeværdi. Arbejd fra mørk til lys. Vær opmærksom på bitte små skift i temperatur og farve. Vær åben overfor “opdagelser” (såsom at de lyseste områder nogle gange virker lysere med en lille smule gul i, selvom det faktisk gør skyggeværdien mørkere, o.l.) (Som sagt var øvelsen stort set umulig, da jeg skulle have alt på plads i ét hug, og det er faktisk heller ikke det, øvelsen går ud på. Det var meget svært at være præcis under omstændighederne, og produktet minder da også mere om et typisk alla prima produkt. Ikke desto mindre vil jeg sige, at jeg gik mere systematisk til værks og syntes, at jeg “opdagede” detaljer undervejs. Desværre var der bare ikke tid til at arbejde så meget med det hele. F.eks. blev glas-vasen groft forsømt og er nærmest impressionistisk malet. Det er der jo ikke noget galt i, men ikke det øvelsen går ud på. Men så fik jeg da malet mine georginer 🙂 )

Mit produkt:

Georginer2

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Oliemaling, Teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s