Classical Painting Atelier 2,7: Figurmaleri i farve

7. øvelse: Figurmaleri i farve

  • Mål: at lære at arbejde direkte fra model. Det er en stor udfordring. Der er mange fine små nuanceskift på menneskekroppen, og der er meget lidt plads til upræcision, samtidig med at det skal være “levende”. Det kræver meget øvelse at blive tryg ved.
  • Materialer: oliemaling, pensler, lærred eller træ (jeg brugte træpanel), opløsningsmiddel, malemiddel, (disse to udeladt) klud, palet, paletkniv (Bruger jeg kun ved større malerier)

Forberedelse:

  • Overvej belysning af modellen grundigt. Belysningen skal afsløre formen på modellen. Skal baggrunden være lysere eller mørkere end modellen, eller skal den svare til en bestemt mellemtone, der også er i modellens toner? Tag stilling til hvad der passer bedst i dit tilfælde. (Jeg downloadede nogle billeder på posespace.com, som jeg synes så interessante ud, da jeg desværre ikke har råd til at have model ansat i mit atelier 😉 Her får man en bestemt stilling fra ca. 12 vinkler og kan vælge dem, man finder pænest/mest interessante.)
  • Lav flere små skitser, der hjælper dig med at lære motivet at kende og beslutte evt. ændringer. Vælg den skitse, der bedst passer til din idé og lav en value poster (sort/hvid) i olie, gerne lidt stor (f.eks 20×24), så du bliver endnu bevidst om kompositionens kendetegn og lys/skyggeværdier og kan tage de sidste beslutninger om forholdet mellem baggrund og figur. Leg lidt med motivet, f.eks. konturerne. 
  • (Jeg lavede to studier fra to vinkler og syntes, at denne vinkel var bedst, men var ikke særligt tilfreds med selve skitsen.)
  • 1.skitse
  • (Ryggens krumning og hovedets placering er lidt af en udfordring at få på plads. Jeg burde nok have lavet en skitse mere, hvor jeg målte mig frem for at få proportioner og størrelsesforhold ind i hånden, før jeg gik videre. Og så burde jeg vel have “leget” videre, f.eks. med mindre kontur og mere studie af skyggerne. Men jeg gik videre til at lave en value poster i sort/hvid olie. Mål: ca. 15×20)
  • ValuePoster
  • (Skitsen som sådan er fin, men upræcis.)
  • Color poster study. Studér farverne. Find ud af hvilke farve, der skal anvendes til det endelige resultat. Justér evt. hvis et tæppes farver ikke passer ind med dine planer. (Mål: ca. 15×20)
  • ColourPoster
  • (Igen er holdningen upræcis. Farverne var rigtigt svære at få helt på plads, særligt fordi skyggerne er meget mørke, og i den lille størrelse, jeg arbejdede med var det svært helt at få arbejdet godt nok med overgangene mellem lys og skygge. Men jeg fik da lidt mere fornemmelse for farverne undervejs. Og besluttede mig for følgende farver på min palet: elfenbenssort, titaniumhvid, gul okker, kadmiumgul, brændt sienna, brændt umbra, rå umbra, lys kadmiumrød, zinnoberrød, ultramarineblå. Men helt ærligt kunne jeg måske gøre det ligeså godt med færre. Det er denne palet jeg normalt bruger, udover at jeg ofte også har kinesisk blå med, som er en mere grønlig blå.)
  • Lav en endelig skitse, enten direkte på lærredet/panelet eller på et stykke papir, som du bagefter overfører til baggrunden. Tegn evt. op med sepia.
  • (Jeg besluttede mig for, at det var på tide, at få den holdning på plads, så jeg målte alting op (alle mål på tegningen skulle ganges med 2,7 for at passe til det endelige maleris størrelse. Gab!) og tegnede alle “hjørner” og “kanter” ind på baggrunden, så der var nogle præcise punkter at gå efter. Så tegnede jeg linjerne mellem disse punkter og tilføjede rundinger. Til sidst tegnede jeg det hele op med sepia.)
  • FigurSepia

Udførelse:

  1. Undermaling. Wipe-out (neutral mellemtone påføres overalt, de lyse områder gnubbes lyse), et tyndt lag rå umbra (á la akvarel), et tyndt lag i farver, en grisaille, eller et alla prima lag (skitseagtigt) afhængigt af dine egne behov/ønsker for det endelige resultat. (Jeg syntes, at jeg havde haft så mange problemer med at få stilling/vinklerne helt præcise, og da projektet i høj grad handler om at eksperimentere med farver og toner i huden, tænkte jeg, at jeg ville få lys/skygge forhold på plads, inden jeg gik i gang med farverne. Derfor lavede jeg en neutral undermaling i hvid og umbra.)                                                                     Undermaling
  2. Overmaling. Mal baggrund og skyggerne først for at skabe en kontekst for de lyse områder. Arbejd fra mørke mod lys – det gør det lettere at fange mellemtonerne. Vær også opmærksom på temperaturskift og balance mellem kold/varm farve.

Mit produkt

Figur

Det er en svær øvelse, og jeg er også kun til en vis grad tilfreds. Jeg synes, jeg har arbejdet godt med farverne, selvom resultatet ikke er helt så levende, som jeg kunne ønske mig. Og nu nåede jeg faktisk også at blive virkeligt træt af motivet undervejs, og det har nok ikke hjulpet 🙂

 

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Oliemaling, Teknik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s