Tema: Dragtstudier

Min søster fik engang et lille blåt et-bindsleksikon der hed “FOCUS”. Under “dragter” var der en planche, der gennemgik modens historie meget effektivt og hurtigt. De enkle tegninger inspirerede mig, og anskueliggjorde så simpelt og dog (forekom det i al fald mig) præcist det essentielle ved klædedragters skiftende silhouetter gennem tiden. Og så havde (og har jeg) et ømt punkt for historiske klædedragter. Det er vel ikke så mærkeligt, at kjolerne bare var pænere dengang det (åbenlyst) var kvindens væsentligste talent: at være pæn. Samfundsmæssigt ønsker jeg mig ikke tilbage, men æstetisk set er jeg bare gammeldags.

Måske var det denne fordybelse i planchen under opslaget “dragt”, der fik mine forældre til at forære mig Racinets Dragt-Encyklopædi (The Historical Encyclopedia of Costume), der er en klassiker indenfor sit felt. Af en eller anden grund (måske var der for mange detaljer?) fandt jeg ikke tegningerne helt så inspirerende, men jeg kiggede ofte i den.

Min søster og jeg skrev selv eventyr, da vi var små, og tegnede tegninger af heltinderne. De foregik oftest i “gamle dage”. I takt med at vi blev ældre, blev vores research mere grundig og derigennem opstod en kulturhistorisk og dermed mode-historisk interesse også i mig.

Det var i denne forbindelse, at jeg lånte store bøger om moden i forskellige historiske perioder, og med en for mig atypisk detalje-koncentration fordybede mig i, time efter time at tegne et mønster på en kjole.

Tegningerne herunder stammer fra 2007, hvor jeg kopierede nogle dragter fra Racinets encyklopædi, særligt med fokus på græske dragter.

SCAN0073SCAN0071 SCAN0072 SCAN0070 Renæssance og rokoko:

SCAN0074 SCAN0076

I mit studie af John Bauer i 2011 erfarede jeg, at han havde lavet en del dragtstudier, for at have et repertoire til sine illustrationer. Det fik mig til at vende tilbage og lave nogle, synes jeg, mindre vellykkede studier efter Racinets dragt-leksikon. SCAN0078 - version 2 SCAN0078

I 2009-10 lånte jeg en masse bøger om mode, også senere mode i 1900-tallet, da det er et æstetisk emne, jeg ikke er upåvirkelig overfor – desuden fandt jeg ud af, at der gennem tiden har været flere mode-tegnere, som har skabt utroligt flotte, ofte meget enkle mode-illustrationer, og jeg kopierede nogle af dem

4921_98622321849_2380510_n 4921_98622331849_6048775_n 4921_98622336849_3857604_n 4921_98623441849_4585712_n 2698_79460381849_5406058_n

og forsøgte mig selv en smule:

7228_152693996849_2983397_n 2698_79460371849_350265_n SCAN0090

Igen faldt jeg desuden for de små enkle gengivelser af de forskellige perioders silhouetter:

SCAN0098SCAN0099SCAN0097

I samme periode lånte jeg en bog om hatte og skitserede lidt efter den:

SCAN0089 SCAN0102SCAN0100

På nettet kan man finde en del “stock photos” som man kan bruge i foto collager osv. Nogle af disse kan f.eks. være figurer i forskellige dragter. Nogle af disse har jeg brugt til at lave mindre historisk korrekte dragtstudier efter, hvor fokus mere er på stoflighed og silhouet.

SCAN0080 SCAN0063SCAN0081 SCAN0065

En del af disse billeder er meget poserende, hvilket er rigtigt god træning som figurstudier også, og dragtstudier og figurstudier har da også et klart overlap, for selvom man godt kan studere en kjoles fald alene, så vil det interessante ofte være kroppen inden i stoffet, og hvordan stoffet tilslører/afslører kroppen

SCAN0062 SCAN0064

SCAN0066 - version 2

Gengivelse af stoflighed har altid interesseret og fascineret mig. Mine yndlingsmalere, Krøyer, John Singer Sargent og Zorn var formidable til at gengive lyseffekter i forskellige overflader. Som man kan se i mine mesterværkstudier af Sargent, har netop denne evne været det, jeg undersøgte i dem:

JSS3 JSS1

Jeg har selv flere gange arbejdet med gengivelse af f.eks. silke:

SCAN0101 DSC04249SCAN0094

Detaljer fra et senere overmalet, ufærdigt oliemaleri fra 2012

DSC09552 DSC09550

Der er mange fordele ved at øve sig i og blive god til at tegne og male dragter. Det er god træning i at gengive stoflighed og dermed de forskellige materialers effekter i lys, og det kan man få brug for overalt, hvis man maler naturalistisk og endda i særlig grad nyder den slags ved andres og egne malerier. Det er god træning i at male figurer og de linjer, menneskekroppen og dens forskellige bevægelser skaber i stof. Det giver et dragt-repertoire til at tegne eventyr der foregår “i gamle dage”. Hvis man er historisk interesseret har det også den fordel, at man kan more sig over de silhouetter, der har være in vogue gennem tiden. Nårh ja, og så er det også bare sjovt i sig selv, synes jeg.

_____

(English recap: In this post I write about (and present some of) my studies of historical costumes. I have been interested in this field ever since I was a child and have made studies from Racinet’s The Historical Encyclopedia of Costume and many other sources, such as fashion books, and stock photos from the internet. For me, the points of studying costumes are; practicing rendering different textures, practicing rendering moving figures or figures in specific positions in clothes and the patterns formed in different clothes by the human body, and accumulating knowledge of historical costumes for a repertoire you can use in making up illustrations (such as John Bauer did), and also it is simply interesting and entertaining in itself.)

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Illustrationer, Kunsthistorie, tegning, Teknik. Bogmærk permalinket.

2 svar til Tema: Dragtstudier

  1. Ida siger:

    Hej Julie

    Jeg hedder Ida og går på 2.årgang på HTX. I min designundervisning har vi et forløb hvor jeg undersøger skørter og kjoler’s fald, og jeg vil høre om jeg måtte bruge nogle af dine tegninger til et moodboard, og som en inspirationskilde til mit projekt? Det er kun min lærer som ser det, og jeg skal nok henvise til din hjemmeside 🙂

    Hilsen Ida

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s