Inspiration: Ronald Jesty

Jeg har før nævnt ham, Ronald Jesty, i forbindelse med, at jeg læste bogen “The Encyclopedia of Watercolour Technique”, hvor han er brugt til eksempler gennem hele bogen, og der også er to sider, hvor man følger hans fremgangsmåde. Faktisk er han svær at finde noget om, der ikke er i sammenhæng med lærebøger.

Poole Harbour from Arne, akvarel (24,8×43,2)

SCAN0128

“Ronald Jesty’s name will be familiar to many artists from the numerous books on technique his work has appeared” står der på Quarr Gallery’s side. Quarr Gallery udstiller nogle af hans værker og sælger plakater med dem. Så det er åbenbart bøgerne, han er mest kendt fra. Egentlig synes jeg ikke det er nogen særlig anbefaling mest at være kendt for sin gode teknik, men jeg godt kan nu også godt lide resultatet, som jeg synes er utroligt stærkt.

Sweet Peas in a Tumbler, akvarel, (30,5×20,3)

SCAN0130

På siden for Cove Gallery i England kan man læse følgende om ham: “Formerly a graphic designer, Ron Jesty has painted all of his life and professionally for the past 30 years, with watercolour as his preferred medium… Tonal contrasts, effects of light and the portrayal of surface textures are all important qualities to be found in his work, combined with a strong sense of order which comes from his graphic design disciplines.” At han er tidligere grafisk designer kommer netop ikke bag på en, når man oplever hans perfektionistiske og omhyggelige planlægning og udførelse af et maleri.

“Advance planning is a prerequisite for Jesty’s very deliberate way of painting, and he works out his compositions and the distributions of lights and darks very carefully.” (s. 140) skriver Hazel Harrison i “Encyclopedia of Watercolour Techniques.” Æv, bare der snart ville komme et eller andet kunst, jeg faldt for, hvor svaret IKKE var: gør dig mere umage, vær mere kontrolleret 🙂

The White Cloud, Loch Etive, Gouache (16,5×27,9)

SCAN0126

Her er min gengivelse af, hvad Hazel Harrison skriver om hans teknik og proces:

Jesty maler altid vådt-på-tørt, så penselaftryk står sprødt og klart og kanterne ikke udblødes. Han bygger op af farvelag ovenpå hinanden, og det lykkes fordi hans første lag er helt sikre og stærke i farverne. Der kommer desuden en let granulering af farvefladerne pga. vådt lag over tørt lag.

Jesty kan godt lide at have fuld kontrol over mediet. Han planlægger malerierne nøje, fordi han bruger kraftige farver, og det bliver let mudret med mindre man planlægger grundigt. Selvom han lægger lag ovenpå hinanden, er det meget kontrolleret – mørke områder males med mørkt næsten uopblandet farve fra starten, så disse områder ikke bliver mudrede og over-bearbejdede.

Persimmon and Plums, akvarel (40,6×50,8cm)

SCAN0132

Fremgangsmåde:

  1. Tegning i fuld størrelse overføres til akvarelpapir.
  2. Maler flader. Starter med nogle få neutrale flader og går videre til baggrunden, så den grundlæggende “toneart” er bestemt. Drejer papiret så han lettest kan komme til at male omkring figurer. Når baggrunden er lagt er det lettere at få styr på de andre farver, særligt de kraftige farver.
  3. Fladerne males en efter en, men med variationer i f.eks. skygge/lys indenfor konturerne.
  4. Fladerne bygges derudover op af lag ovenpå hinanden, der efterlader lyse områder af forskellig lys-intensitet.
  5. Farver går gerne igen for at skabe enhed. Ingen sort eller neutral brun, selv ikke i de mørke konturer.

Old Harry Rocks, akvarel (48,3×30,5)

old_harry

Hazal Harrison skriver om dette maleri: Maleriet er stiliseret, men med stor akkuratesse, der er ingen overflødige detaljer, men nok variation til at indikere strukturen i både klippen og den brudte vandoverflade. Retning og form af penselaftryk godt udnyttet til at lede øjet ind i billedet.

Torteval, Guernsey, akvarel (33×15,2)

SCAN0129

Hazel Harrison: Enkelte strøg ses kun i forgrunden, baggrunden er bygget op af flader, mens forgrundens strå er tegnet med penslen.

Loch Etive at Taynuilt, akvarel (19×27,9)

SCAN0127

Hazel Harrison: kraftige kontraster, så den hvide plet vand nærmest lyser. Meget dybe farver, skarpt-aftegnede farvelag.

Kombinationen af mod og kontrol synes jeg fungerer godt. Kanterne på farvede områder står nådesløst skarpt og præcist.

_____

(English recap: I have mentioned Ronald Jesty before, and here I go again. I like the combination of courage and caution in his watercolours. The edges of each deep colour-wash are strong and bold taking full advantage the medium, yet everything is clearly carefully planned like graphic design.)

Dette indlæg blev udgivet i Akvarel, Teknik. Bogmærk permalinket.

3 svar til Inspiration: Ronald Jesty

  1. Pingback: Akvarel: Baby | Akademiet

  2. Pingback: Akvarel, blæk, form, linje og en masse tanker | Akademiet

  3. Love your paintings and also the inspired on R Jesty! he is very good! Thanks!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s