Møbler

På en tur hjem til mine forældre havde jeg glemt min bog om romersk kunst. Det gav lejlighed til at rode lidt i deres bogsamling og her fandt jeg en encyklopædi om møbelkunst, som jeg ofte før har bladret i, og en enkelt gang før malet et par små skitser efter.

Der er særligt to ting, der kan inspirere mig ved møbler: stofligheden og linjerne. – Og så for øvrigt at de kan sættes på et repertoire af rekvisitter, man kan få brug for i illustrationer senere.

Første gang, jeg skitserede et par stole for 3-4 år siden var det stofligheden, jeg undersøgte:

1. Det blanke mahogni og rødviolette fløjl på denne engelske stol fra George den IIIs tid, 1790.

filename-1-49 - version 2

2. Vævede mønstre på blank satin på denne franske Louis den XVI stol – en effekt jeg altid har drømt om at kunne gengive. (men her kun ganske hastigt har jagtet med akvarel og lidt gouache, yderligere stækket af den noget kluntede gengivelse af stolen selv. Selvom det ikke lykkedes, aner man måske den effekt, jeg efterstræbte?)

filename-1-49 - version 4

3. Igen den blanke mahogni og det gule, blanke stof i denne Jane Austen-agtige Hepplewhite stol fra ca. 1775. (George Hepplewhite (1727-1786) var en af de store møbelmagere i det 18 årh. Selvom man faktisk ikke har nogen møbler bevaret af ham, har han givet navn til stilen i de lette, elegante møbler, der var populære i slutningen af det 18. årh. Typisk er ryglænet skjold-formet – som her.)

filename-1-49

4. Men jeg blev også inspireret af linjerne, hvilket ses af denne hastige tegning af en stol fra George den IIIs tid, 1790, som har sådan et fint mønster – som også er Hepplewhite-inspireret.

filename-1-49 - version 3

5. Denne stol tegnede jeg igen i denne omgang. Jeg synes stadig, stofligheden er inspirerende, men blev begrænset af kun at have blyant og blækpen med – så det blev til stregtegninger.

GeorgeIII1790

Lad os tage denne del kronologisk – det giver et dejligt overblik.

6. Denne udskæring på en gotisk kiste fra ca. 1500 har jeg slet ikke fået gengivet elegant eller troværdigt nok – måske fordi relief bare kræver lidt mere end min stiliserende stregtegning for at fungere i 2d gengivelse – der skal modelleres. Det, jeg fandt interessant, var (og er), at det ligner en gotiske katedrals mønstrede vinduer, men udskåret i tung træ, og så kan jeg godt lide den spidse trekløver-form.

GotiskKiste1500

7. Denne “Queen Anne” stol fra ca. 1710 har fine krumme armlæn, der kaldes “shepherd’s crook” – altås hyrdestavs-krog direkte oversat, og det giver nogle sjove, lidt “skabede” linjer.

QueenAnneShepgerd'sCrook1710

8. Endnu en stol med de “skabede” krogede armlæn fra 1730

Shepherd'sCrookArmchair1730

9. Ryglænet her er fra en sofa (der er to ryglæn ved siden af hinanden) fra George den IIs tid, ca. 1740. Jeg blev vist egentlig bare lidt optaget af, at få snørklerne rigtigt sat sammen, og så synes jeg, der er noget keltisk over det.

RyglænGeorgeIIsofa1740

10. Denne amerikanske Windsor-stol fra ca. 1750 har en helt moderne (Glasgow-agtig) enkelhed, synes jeg.

windsor chair 1750

11. Dette fine spinkle Louis den XV bord er egentlig helt sort, af ibenholt, og linjerne er lavet i indlagt messing. Den virkning går af i min tegning, og det tager nok lidt af det interessante ud af møblet. Det er i fransk regénce-stil, der var en reaktion mod den ret overfyldte stil fra slutningen af 1600-tallet.

Louis den XV,1725

12. Den neoklassicistiske bordplade her fra ca. 1775 minder mig om romersk kandelaberstil (fra 1. årh.), som jeg har læst om for nyligt. Det er altid sjovt på egen hånd at genkende detaljer, man har studeret. Sjovt for nørder 🙂

George den III 1775

13. Stolen her skulle gerne kunne genkendes fra længere oppe i indlægget. Meget harmonisk at se på, synes jeg, og derfor fik den endnu en tur.

Hepplewhite1775

14. Denne lille Hepplewhite kommode fra George den IIIs tid, ca. 1780, har faktisk længere ben i virkeligheden, men jeg fik dem underdrevet i denne tegning, hvilket er en skam, for det er netop deres spindlede, overdrevne buer, der knap synes at kunne bære den pudderkvast, en dame måske har brugt kommoden til, der gør møblet interessant.

Engelsk George den III Heppleshite 1780

15. Stolen her, som er en amerikansk Sheraton-stol i regency-stil fra ca. 1805, har ligesom den første stol i dette indlæg to liggende halvcirkler i ryglænet. Det synes jeg er pænt. Men benene på denne stol, synes jeg, er alt for tunge. (Thomas Sheraton (1751-1806) var en succesfuld møbelmager i det 18. årh.. Man har ikke noget der er lavet af ham bevaret, så “Sheraton” henviser ligesom “Hepplewhite” til stilen, ikke til kunstneren bag. Sheraton-stilen er nyklassicistisk og baseret på klassisk arkitektur.)

AmSheratonChair1805

16. Denne amerikanske stol i regency stil fra ca. 1805 er meget harmonisk at se på, synes jeg.

AmRegency1805

17. Og så kom vi endelig til min elskede jugendstil. Denne stol fra ca. 1900 er af Hector Guimard, skaberen af de kendte parisiske metro-indgange.

Guimard1900

18. Bænken her er fra ca. 1906 og er naturligvist en Arts and Crafts slagbænk – kombinationen af landlig tyngde og elegant design afslører det, synes jeg. (Arts and Crafts er en bevægelse, der stræber efter kombinationen af godt håndværk og enkel skønhed, som tilhængerne mente er to sider af samme sag. Den begynder ret tidlig i forhold til pendanterne Jugendstil og Art Nouveau – sandsynligvist fordi den opstår i England, der industrialiseres tidligt og således også oplever modreaktioner tidligt. Bla bla bla – jeg har skrevet en universitetsopgave om emnet, men vil stoppe her i denne omgang 😉 )

A&Cslagbænk1906

19. Stolen herover er en edwardiansk spisestol fra 1909. Den simple, lette stil var en reaktion på de tunge, viktorianske møbler. Designet i ryglænet her gør sig egentlig endnu bedre på den tilhørende sofa/bænk, hvor det er trukket lidt ud og der således er mere luft mellem de tre stænger og den dekorative figur i midten.

Edwardian1909

Man kunne jo blive ved. Men jeg efterlod encyklopædien i Jylland og er nu genforenet med min bog om romersk kunst.

_________

(English recap: In this post I present 19 sketches I made from an encyclopedia of historical furniture in the beginning of July. This is what comes from forgetting my study book about Roman Art when going home to my mom and dad and their book collection. Furniture is inspiring because: a. it often provides amble opportunity to play with catching many different surfaces and textures in painting, b. it may have beautiful lines for a pen drawing, c. I can use it in my repertoire of props for illustrations.)

Dette indlæg blev udgivet i Detaljer, Kunsthistorie, tegning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s