Randers Kunstmuseum

I går var jeg på Randers Kunstmuseum, og her er mine noter/kommentarer skrevet bag på en flyer for Randers Yoga Festival, der for øvrigt løber af stabelen den 27.-28. august. Det er ikke rigtigt en anmeldelse af udstillingen, for det er jeg ikke kompetent til, der findes uddannelser i den slags, og hvis jeg ikke tager meget fejl, skal man i en seriøs af slagsen inddrage en masse om målgruppe osv., som jeg ikke gider at inddrage, jeg vil hellere snakke om min egen oplevelse, det er heller ikke en kunstanmeldelse – på anden måde end en smagsdom, man offentliggør, vel egentlig altid er netop dét, og nu er jeg nødt til at stoppe denne sætning og bare komme igang.

Der var en særudstilling om Theodor Phillipsen (1840-1920). Den var fin – der stod en del halv-teknisk om farvepaletter og den slags, som også tydeligvist demonstreredes i hans malerier, og det kunne jeg godt lide. Udviklingen fra tænkning i farvelagt sort-hvid tonemaleri til tænkning i “regnbuepaletten” (naturligvis efter ophold i Paris og desuden et møde med Gauguin i København), hvor former og lys visualiseres/imiteres via farvesammensætning alene, var både godt beskrevet og demonstreret i hans værker.

De to her udvalgte malerier, “Efterårsdag i Dyrehaven”, vistnok fra 1880’erne, og “En sen efterårsdag i Dyrehaven. Solskin”, fra 1886, er faktisk ikke de to jeg har noteret, jeg bedst kunne lide (disse var: “En vej i Dyrehaven. Efterår”, 1889 og “Allé ved Vognserup”. 1893), men de hører ind under min yndlingsperiode i hans malerier – efter Paris, men før Saltholmen, hvor han senere malede de berømte køer i modlys. Og mange andre køer for øvrigt.

theodorphillipsen01 theodor-philipsen-en-sen-efteraarsdag-i-dyrehaven-solskin

På en skærm eller i et galleri kan man måske hurtigt gå forbi disse malerier hurtigt og ikke lade sig påvirke. Men tillader man sig at bortføre lidt, så er de utroligt atmosfæriske, sanselige og friske – jeg er i al fald ret sikker på, at jeg ved præcis, hvordan det er at være lige dér. Jeg har noteret ordet “nærvær”, og det giver mening for mig, at billederne er meget nærværende.

Tilbage til køerne. På Saltholmen fandt han en motivverden, der bragte hans indre impressionist frem – og jeg anerkender den nyskabelse, dette er/var for den danske kunsthistorie. Men når det er sagt, så synes jeg, der er alt for mange køer. I mine noter står: “God til at male køer (for det meste). Men der er godt nok også mange af dem.”

Den permanente udstilling var en kunsthistorisk gennemgang fra Eckersberg til Randers’ provokerende darling Sven Dalsgaard. Og der var, hvad der skulle være: Jens Juel, Vilhelm Kyhn (kommentar: “For fotografisk, men DYGTIG.”) L. A. Ring, Hammershøi, Anna Ancher, Zahrtmann (kommentar: “for meget til mig”.) Vilhelm Lundstrøm, Edvard Weie, Olaf Rude, Freddie, CoBra, en luns af Per Nørgaards hest, Trampedach, Per Kirkeby, Poul Gernes, Richard Mortensen, Robert Jakobsen. Og Eckersberg i den ene ende, Sven Dalsgaard i den anden.

Agnes Slott-Møllers store monumentale maleri med ridder: “Niels Ebbesen”, 1894, og L. A. Rings kendte “Sommerdag ved Roskilde Fjord”, 1900, var mine største fornøjelser:

Niels_Ebbesen_(Agnes_Slott-Møller)Sommerdag_ved_Roskilde_Fjord

Det sidste maleri har næsten samme symbolske og dekorative styrke som malerierne af den finske Akseli Gallen-Kallela, synes jeg.

Derudover var der to virkeligt gode malerier af Julius Paulsen, ham ville jeg gerne se mere af en anden gang.

Desuden var der tre store malerier af Poul Anker Bech, som befriede mig efter tre rum med moderne, psykologisk borende kunst  – F.eks. dette billede:

dscn1205

Det kan godt være, at det er lidt foruroligende med jorden, der bare stopper, men både landskabsbilledet og den himmel, det er klippet sammen med er for mig indbegrebet af en dansk sommernat, og man får på en eller anden måde lov til at blive i stemningen og se den fra flere sider, synes jeg. Derudover er motiverne hver for sig så fantastisk sanseligt skildret, at det også i sig selv er “nok”. Synes jeg.

Det var lidt om mit besøg på Randers Kunstmuseum. I dag skal jeg male selv.

Dette indlæg blev udgivet i Kunsthistorie og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s