Olie: Mere Schönbrunn

Der er faktisk et oliemaleri mere på vej med samme motiv, så jeg ville have publiceret dem sammen, men kan ikke rigtigt vente med at få præsenteret nogle af mine nye oliemalerier, til trods for, at jeg har virkeligt svært ved at få taget nogle gode fotos. Jeg har før afbildet og skrevet om Schönbrunn her og her.

Jeg har læst en del om maleteknik, og det har nærmest gjort mig nyforelsket i mine oliefarver og processen med at male – malingens konsistens, penslens aftryk, lærredets struktur, etc.

Efter solens gennembrud, i parken ved Schönbrunn (olie på lærred, 40×50)

park3

Jeg kan godt lide sammenstøddet i det malede løv mellem tynde, “forsigtige” lag og de tykkere, mere spontane strøg. Og så er der noget fedt ved, at den tykkeste, mest fysisk tilstedeværende maling er himlen – der er længst væk og mest uhåndgribelig. Måske er det i virkeligheden den figur, løvet “klipper ud” af himmelen, der er motivet?

Detalje, øverste højre hjørne

Park1

Jeg kan godt lide  spillet mellem de lilla skygger og den helt orange-hvide solbelyste baggrund, særligt i det “brudte” strøg (hvor en pensel ladet med masser af gullig-hvid maling er “trukket” let over overfladen, så baggrundens lidt mørkere farve stadig er synlig) lige i midten af dette udsnit. Samme effekt ses med den næsten selvlysende grønne lige ovenfor i løvet.

Detalje, til højre, fra nederste halvdel

Park

Men også i forgrunden synes jeg der er et godt spil mellem det gullige lys og de lilla skygger:

detalje, nederste “stribe”

park5

____________

(Recap: my latest oil painting. Motive: The park at Schönbrunn near Vienna)

Dette indlæg blev udgivet i Oliemaling, Teknik og tagget . Bogmærk permalinket.

Et svar til Olie: Mere Schönbrunn

  1. Pingback: Olie: Endnu mere Schönbrunn | Akademiet

Skriv et svar

